Header grafikk

Etiske retningslinjer i Baneservice

BAKGRUNN OG FORMÅL
De etiske retningslinjene beskriver hvordan Baneservice handler og opptrer slik at vi sikrer at vår virksomhet drives på en etisk og samfunnsansvarlig måte. Retningslinjene skal kjennetegne oss i vårt daglige arbeid.

Forretningside, overordnede strategier og verdiene Ansvarlig og Modig, er førende for de etiske retningslinjene.

Retningslinjene skal hjelpe oss til å gjøre de rette valgene når vi som selskap eller som enkeltmedarbeidere står overfor etiske dilemmaer. Er vi i tvil om hvordan reglene skal forstås eller praktiseres, skal vi ta det opp med vår nærmeste leder.

Virkeområde
Alle som arbeider i Baneservice (konsernet) er omfattet av retningslinjene. Vi forventer også at våre underentreprenører og leverandører lever opp til samme etiske standard.

ETISKE RETNINGSLINJER

Vi respekterer de vi omgås
Alle ansatte i Baneservice er verdifulle bidragsytere i vår organisasjon. Derfor behandler vi hverandre med respekt og prioriterer sikkerhet høyt. Vårt mål er at ingen skades i jobben eller som følge av jobben vi gjør. Hver enkelt av oss har et ansvar for dette.

Vi tilstreber rettferdig behandling av alle og opptrer med toleranse og verdighet. Omgangstonen vår domineres av høflighet og respekt for hverandre, og vi aksepterer hverken mobbing eller trakassering, verbalt eller fysisk.

Vi anerkjenner at vi jobber i et mangfoldig miljø hvor vi ikke diskriminerer noen hverken som følge av kjønn, etnisitet, språk, religion eller seksuell legning. I Baneservice følger vi menneskerettighetene og ILO konvensjonene (http://www.fn.no/ILO/Konvensjoner ), som blant annet medfører forbud mot barne- og tvangsarbeid, og anerkjenner retten til organisasjonsfrihet.

Ansvarlig forretningsførsel preger vår adferd
Baneservice og alle ansatte i Baneservice respekterer de lover og regler som eksisterer i de landene vi driver virksomhet.

Vi har en nulltoleranse for korrupsjon og bestikkelser. Vi tar hverken imot eller tilbyr gaver eller tjenester som kan tolkes å gi giveren en forretningsmessig fordel. Gaver fra nåværende eller potensielt fremtidige forretningsforbindelser skal ikke aksepteres hvis disse har en antatt verdi på over NOK 400 pr år pr giver. Når det gjelder tilbud om, eller deltakelse i, måltider eller annen representasjon kan dette gjennomføres innenfor anerkjente og etablerte rammer. Som hovedregel skal slik representasjon avklares med overordnet. Det skal alltid eksistere full åpenhet om alle slike gaver eller tjenester, inkludert representasjon.

Dersom vi må bruke agenter og/eller mellommenn utviser vi særlig varsomhet, og påser at betalingen står i rimelig forhold til den tjenesten som leveres. Ikke i noe tilfelle skal honoreringen kunne vekke mistanke om formidling av betaling som skaper utilbørlig fordel.

Baneservice respekterer spillereglene for konkurranse og vi er derfor varsomme i vår dialog med konkurrenter.

Ansatte som får tilgang til informasjon av konfidensiell eller hemmelig karakter skal håndtere slik informasjon profesjonelt og slik at ikke uvedkomne får tilgang til den. Dette gjelder både eksternt og internt. Denne taushetsplikten er nedfelt i ansettelsesavtalene, og omtales også i datadisiplinerklæringen (link).

Baneservice tilstreber åpenhet og transparens. Omgivelsene skal få tilgang til korrekt og objektiv informasjon om Baneservice og vår virksomhet. I dialogen med eierne og andre interessenter rapporterer vi jevnlig, og ellers om relevant informasjon når den foreligger.

Vi kjenner vår rolle og har høy integritet
Ansatte i Baneservice er ansvarsfulle og opptrer alltid i selskapets beste interesse. I tjeneste er vi bevisst våre forpliktelser og at vi representerer selskapet overfor kunder, leverandører, myndighetene og samfunnet rundt oss.

Vi etterstreber effektiv tidsbruk i arbeidstiden og respekterer de forventninger som er satt til oss fra arbeidsgiver. Vi følger selskapets retningslinjer for bruk av IT-utstyr.

Anvendelse av innsikt eller påvirkningskraft i selskapet til egen vinning er ikke akseptert i Baneservice. Befinner vi oss i situasjoner hvor våre beslutninger eller handlinger kan oppfattes som motivert av personlig gevinst melder vi umiddelbart fra til vår nærmeste leder. Vi unngår at personlige relasjoner kan påvirke vår handlingsfrihet eller dømmekraft på jobb. Eksempelvis kan dette dreie seg om interessekonflikter som eierskap eller verv i konkurrerende virksomhet, eller personlige forhold som vil kunne påvirke oss i jobbsammenheng.

Baneservice tar de ansattes personvern på alvor og er påpasselig i oppbevaring og bruk av personlig informasjon. Som ansatte respekterer vi våre kollegaers privatliv og selskapets omdømme, også i omgang med sosiale medier.

Baneservice er imot kjøp av seksuelle tjenester. Ansatte i Baneservice skal derfor avstå fra kjøp av seksuelle tjenester på oppdrag, eller i tjeneste for selskapet, og under opphold i lokaler eid eller leid av Baneservice.

Vi tar miljø og samfunnsansvar på alvor
Vi er bevisst vårt ansvar og rolle i bevaringen av miljøet rundt oss og jobber målrettet for å redusere påvirkningen vi har på omgivelsene.

Baneservice har en miljøpolitikk som tilsvarer kravene i ISO 14001. Gjennom konkrete mål og delmål arbeider vi for kontinuerlige forbedringer. Vi tar personlig ansvar for å redusere unødig forbruk og utslipp gjennom prosjekters livsløp. Videre tar vi en proaktiv rolle i å minimere risikoen for hendelser som kan ha negative konsekvenser for miljøet.

Vi anerkjenner vårt bidrag til samfunnet og etterstreber kvalitet og punktlighet i utførelse av alle våre tjenester.

ETTERLEVELSE

Alle ansatte skal gjøre seg kjent med og etterleve de etiske retningslinjene. Ledere har et særlig ansvar for at retningslinjene er kjent og blir fulgt, og skal selv gå foran med et godt eksempel.

Brudd på de etiske retningslinjene vil kunne medføre personalmessige konsekvenser og, i særlig alvorlige tilfeller, rapportering til relevant offentlig myndighet.

Baneservice har en varslingsordning for kritikkverdige forhold i selskapet. Alle som blir kjent med kritikkverdige forhold, har rett til og et ansvar for å varsle. Med kritikkverdige forhold menes brudd på lover og regelverk, Baneservices regler og retningslinjer eller allment aksepterte etiske normer. Eksempler på kritikkverdige forhold kan være forhold som kan medføre fare for liv og helse, mobbing og trakassering, korrupsjon og økonomiske misligheter. Medarbeidere som varsler om kritikkverdige forhold i samsvar med retningslinjene for varsling skal ikke utsettes for represalier eller lignende.

Hvem som skal varsles og hvordan man varsler følger av Baneservices interne retningslinjer for varsling av kritikkverdige forhold. Retningslinjene er tilgjengelig på Infosporet, Baneservice sine intranettsider.