Baneservice skal være ledende innenfor arbeid med samfunnsansvar i bransjen fordi vi mener at det bidrar til å bygge en positiv og sunn forretningskultur, et godt arbeidsmiljø for våre ansatte og et godt omdømme for selskapet.
Å være ledende innenfor arbeid med samfunnsansvar i bransjen, krever et kontinuerlig og systematisk arbeid over tid. I Baneservice tar arbeidet med samfunnsansvar utgangspunkt i følgende fem hovedområder, i tråd med eiers føringer:
Fra strategi til konkrete aktiviteter
Disse hovedområdene ligger til grunn for konkrete aktiviteter som følges opp i virksomheten gjennom året, på de områdene som er relevante for Baneservice. Aktiviteter og målindikatorer for det enkelte år vedtas av styret. I tillegg rapporteres status på måloppnåelse til styret to ganger årlig. Rapporteringen inngår i virksomhetens ordinære målstyringsprosess.
Eier har en årlig gjennomgang av selskapets arbeid med samfunnsansvar som en del av eieroppfølgingen.
Følgende fem fokusområder gjelder for Baneservice’ arbeid med samfunnsansvar i 2020:
Det overordnede sikkerhetsmålet i Baneservice er at vår virksomhet skal ikke medføre tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, materiell eller miljø.