Oppdragsgiver: Bane NOR
Start: 2020
Avsluttes: 2021
Entrepriseform: Hovedentreprenør
Kontraktssum: 175 MNOK
Kontrakten omfatter alle jernbanetekniske fag inkl. grunnarbeider. Arbeidene skal bedre driftssituasjonen og øke kapasiteten på containerterminalen ved å øke bredde på lastegate 5 ved å fjerne fire A-spor, grave ut skråning og flytte spor C8. I tillegg skal det etableres nytt lastespor (C7) og reetablere sporforbindelse mellom C8 og C13/14.
Hovedmengder:
Underbygging
- Masseuttak ca. 85.000 m3
- Avretting planum ca. 7.500 m2
- Asfaltering ca. 7.500 m2
- Rørspunt ca. 850 m2
- Betongstøp ca. 80m3
Overbygging
- Rive/fjerne 7 stk sporveksler
- Rive/fjerne spor ca. 4.500 m
- Fjerne ballastpukk ca. 9.300 m3
- Formasjonsplan jernbane ca. 7.000 m2
- Bygge spor ca. 2.500 m
- Bygge 9 stk sporveksler
- Bygge 1 stk avsporingstunge
Lavspenning
- Flytting og utbedring av 7 stk høymaster for belysning
- 6 stk nye høymaster for belysning
- 4 stk gruppeskap for sporvekselvarme med tilhørende sporvekselvarme for 16 stk veksler
KL
- Rive 23 åk og 54 master inkl. fundamenter
- Rive 3.500 m kontaktledning
- 50 stk borede fundamenter
- Sette opp 35 master og 18 åk
- Flytting av eksisterende ledning i 4 spor over på nye master
Tele
- Ny fiberkanal ca. 7.600 m
- Omlegging av eksisterende fiberkable ca. 450 m
VA
- VA grøfter ca. 1.500 m
- Etablere ny dreneringsledning ca. 2.200 m
Føringveier
- Føringsveier ca. 20.000 m med kabelvernrør
- Trekkekummer ca. 50 stk
Signal
- Forriglingsendringer i sikringsanlegg
- Signalobjketer rives og nye etableres
- kabelarbeider
- signaler 11 stk
- drivmaskiner 7 stk
- sporfelt 6 stk
- apparatskap 3 stk
- kabelarbeider ca. 14.000 m
I tillegg er det to opsjoner innenfor KL arbeider.
Prosjektet har kontorrigg inne på Alnabruområdet.