I oktober åpnet det nye dobbeltsporet mellom Venjar, Eidsvoll Stasjon og Langset. Baneservice har levert de banetekniske arbeidene på strekingen og blant annet bygget spor, kontaktledningsanlegg og banestrømforsyning.
Dobbeltsporet strekker seg over 13,5kilometer og bidrar til at reisetiden blir kortere, kapasiteten øker, og punktligheten forbedres. Administrerende direktør i Baneservice, Kjersti Kanne, er imponert over arbeidene som er utført.
Dette er et svært vellykket prosjekt der et stort antall av våre medarbeidere har deltatt i løpet av prosjektperioden som startet i 2018. Det er lagt ned en formidabel innsats, og sammen med kunden har vi bidratt til at dette prosjektet har levert på alle de viktige parameterne. Det gjelder både HMS-arbeidet og leveransene som har vært godt innenfor fristene og de økonomiske rammene, sier hun.
Vellykket prosjekt overlevert til fornøyde kunder
God planlegging, og en trygg og effektiv gjennomføring av prosjektene har høyeste prioritet hos Baneservice. Kanne understreker at det kontinuerlige arbeidet med HMS gjennom hele prosjektperioden har vært viktig for å sikre fem år uten alvorlige skader.
- Det har vært godt samarbeid rundt HMS med Bane NOR som byggherre og hovedentreprenørene som har vært våre direkte kunder gjennom hele prosjektperioden og vi har ikke hatt noen alvorlige skader, sier hun.
For byggherre Bane NOR er prosjektet en viktig byggestein på veien mot dobbeltspor Oslo-Hamar og en styrking av jernbanen som den mest bærekraftige transportåren på strekningen. Utbyggingen vil gi kortere reisetid, plass til flere tog og bedre punktlighet.
Utbyggingen avsluttes i samsvar med opprinnelig tidsplan, og prosjektet ligger an til å oppnå en innsparing på nesten 1,4 milliarder(2023-kroner) som vil komme andre forbedringstiltak og prosjekter i Bane NOR til gode.
Høytidelig åpning på Eidsvoll
Byggherre Bane NOR inviterte til høytidelig åpning av dobbeltsporet tidligere denne uken og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård klippet snoren.
– Gratulerer så mye med dagen til passasjerene og togoperatørene som får glede av dobbeltsporet. Vi befinner oss midt i jernbanehistorien. I 1854 åpnet Norges første jernbane fra Oslo til Eidsvoll og i 1880 åpnet jernbanen videre fra Eidsvoll til Hamar. Det er en stund siden 1880, men vi fortsetter med å forbedre transporttilbudet mellom Oslo og Trondheim, sa han.
Fakta om utbyggingen
Utbyggingen mellom Venjar og Langset har værtdelt opp i to ulike kontrakter der Arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS er hovedentreprenør på parsellen Eidsvoll nord – Langset og NCC er hovedentreprenør på parsellen Venjar – Eidsvoll Nord. Baneservice har vært underentreprenør på begge parsellene og levert de jernbanetekniske arbeidene