Baneservice investerer i å utvikle fag, leder- og nøkkelkompetanse, og legger til rette for at medarbeiderne får mulighet til å gjøre karriere.
Hvis vi skal kunne realisere strategien vår, er vi helt avhengig av å utvikle medarbeiderne våre. I dette ligger både fag- og lederutvikling. Det er en stor investering, men det er viktig og sikrer posisjonen vår som Norges ledende jernbaneentreprenør, sier HR-direktør i Baneservice, Ann-Christin Gussiås.
Muligheter for dyktige folk
Det krever vedvarende innsats å opprettholde tilstrekkelig kompetanse og ressurser. For Baneservice gjelder dette både fagressurser på de jernbanetekniske fagene, men også andre nøkkelroller. De to siste årene har selskapet rekruttert rundt 100 nye medarbeidere per år. Med fratrekk for turnover og de som går over i pensjonistenes rekker, landet nettoveksten på 50 medarbeidere, eller bortimot 10 prosent i 2023.
- Dette er et bra nivå i dagens arbeidsmarked, for det er ingen hemmelighet at det kan være utfordrende å rekruttere tilstrekkelig med dyktige fagfolk. Fagkompetansen er kritisk i utviklingen av norsk jernbane og akkurat nå befinner vi oss i et generasjonsskifte der mange av våre dyktige fagarbeidere går av med pensjon.
Gussiås sier det derfor er viktig å utvikle dagens medarbeidere for å møte etterspørselen etter jernbanekompetanse, i tillegg til å rekruttere nye. I Baneservice skal det være gode muligheter for faglig utvikling, både om man vil spesialisere seg ytterligere på det jernbanetekniske eller ønsker å utvikle seg innenfor personal eller prosjektledelse. De siste to årene har 60 medarbeidere rykket opp til en høyere stilling i selskapet, i tillegg har flere tatt fagutdannelse mens de har vært i arbeid.
- Dette vitner om at det er mange utviklingsmuligheter i Baneservice. Det er avgjørende både for å beholde alle de dyktige medarbeiderne i selskapet, og for å tiltrekke oss nye talenter, sier hun.
Omfattende kompetanseheving på alle nivåer
Baneservice har en rekke kurs- og utviklingsprogrammer for å sikre at medarbeidere har den kompetansen som kreves for å bygge norsk jernbane. Årets høydepunkt er Baneservicedagene, en todagers samling for alle ansatte der kompetanseheving med blant annet fagkurs og førstehjelpskurs, i tillegg til det sosiale, er på agendaen.
- Det å bygge jernbane krever mye spesialkompetanse og sikkerhetskurs som må oppdateres årlig, derfor har vi egne medarbeidere som jobber med kompetanse, sier hun.
I tillegg satses det på lederutvikling gjennom blant annet lederutviklingsprogrammet «Best sammen - samspill og ledelse i Baneservice» og «Baneservices prosjektlederskole» for prosjektledere og prosjektingeniører. Selskapet har også en egen «Baneserviceskole» for anleggsledere og arbeidsledere.
- Anleggsledere og arbeidsledere har svært viktige roller i Baneservice. Disse er de operative lederne ute på prosjektene våre og vi er opptatt av å legge til rette for utvikling for disse rollene, sier hun
Lærlinger som satsningsområde
Å ta inn lærlinger er et annet viktig rekrutteringstiltak, og å være en god lærebedrift er en viktig del av samfunnsansvaret. Ved årsskiftet var det 25 lærlinger engasjert i Baneservice, og de kommende årene vil vi fortsette satsningen.
- Målet vårt er å ta godt vare på lærlingene og bidra til at de trives. I disse dager er det sjelden at vi ikke kan tilby dem fast jobb når de er ferdige med utdannelsen, sier HR-direktøren.
Mangfold gjør oss attraktive
Mer mangfold og bedre inkludering er viktige mål for Baneservice. Vi jobber på egenhånd og i samarbeid med bransjenettverket Diversitas for å skape større mangfold i bransjen og i bedriften.
- For å bygge fremtidens jernbane trenger vi et mangfold av kunnskap, ferdigheter og egenskaper. Å være et mangfoldig selskap gjør oss bedre, i tillegg til at det er en del av den sosiale bærekraften. Det er ikke gjort over natten, men vi er på vei. Jeg har stor tro på at systematisk arbeid og skarpt fokus vil gjøre oss stadig bedre.
I 2023 lanserte Baneservice rekrutteringskampanjen «Fyll hjelmen» i sosiale medier, med mål om å tiltrekke seg flere dyktige medarbeidere. Kampanjen hadde som mål å vise frem det ekte Baneservice og de som jobber der for å gi et innblikk i jernbanehverdagen. I tillegg til å vise til utdannelse og faglige ferdigheter, fremmer kampanjen også at personlige egenskaper og interesser er en viktig del av arbeidshverdagen. Hjelmen brukes som et symbol – en fellesnevner – gjennom hele kampanjen.
- Gjennom kampanjen ønsket vi å vise at hos oss er det plass til mangfold, og at vi som jobber her har mange ulike interesser og ferdigheter. Det er det som gjør oss best sammen.
Hun forteller at det var viktig at kampanjen også ble godt mottatt internt og bygget stolthet. Baneservice utvikler nå konseptet videre.
- Vi har truffet mange ved å vise frem at vi verdsetter ulikhet i kompetanse og interesser. Vi har svært mange dyktige medarbeidere i Baneservice og medarbeiderundersøkelsen viser at vi har et godt arbeidsmiljø. Gjennom "Fyll hjelmen"-konseptet får vi vist frem dette på en litt annerledes måte, avslutter hun.