Denne uken signerte Bane NOR og Baneservice kontakten «UNB15 – Innføring Tønsberg stasjon».
Baneservice har fått oppgaven med å bygge om Tønsberg stasjon. Formålet er å legge til rette for flere togavganger og flere passasjerer. Oppgraderingen skal være ferdig til det nye sammenhengende dobbeltsporet mellom Tønsberg og Oslo blir tatt i bruk.
Baneservice er klare for å komme i gang med arbeidene
I prosjektet skal det blant annet utføres rivearbeider, renovering av spor der det er nødvendig, og plattformer skal heves og forlenges. Hele stasjonsområdet skal oppgraderes for å legge til rette for flere tog. Arbeidet starter på nyåret 2023, og skal være ferdig samtidig med dobbeltsporet i august 2025.
- Det skal bli deilig å komme i gang og det er nesten synd at jula kommer imellom! Det kan være en fordel at vi er inne på flere prosjekter for Bane NOR slik at vi kan sjonglere med ressursene, sier Andreas Ekman, prosjektleder i Baneservice.
Med tanke på miljøet
Bane NOR har vedtatt å bruke det internasjonale miljøsertifiseringssystemet BREEAM Infrastructure (tidligere CEEQUAL) i alle større utbyggingsprosjekter. Hensikten med dette er å gjennomføre og levere prosjekter mer miljøvennlige og bærekraftige.
- Vi er i gang med BREEAM sertifisering sammen med Bane NOR på NBF-14 i Bergen, og nå gjør vi også dette i Tønsberg. Baneservice skal være først i sporet på bærekraftig bygging av jernbane og det er en naturlig del av vårt samfunnsoppdrag er å bidra til at byggingen av jernbanen er så miljøvennlig og sikker som mulig.
Kanne understreker at BREEAM-sertifiseringen går hånd i hånd med selskapets bærekraftstrategi.
- Vi arbeider hele tiden med å redusere vårt fotavtrykk, og BREEAM-sertifisering er en naturlig del av dette, sier Kanne.
Godt samarbeid mellom Bane NOR og Baneservice
Kanne gleder seg til samarbeidet.
- Vi er svært glade for denne kontrakten. Sikkerhet og kvalitet har høyeste prioritet i Baneservice, og når vi nå går i gang med prosjektet er jeg er sikker på at i god dialog med Bane NOR skal vi få til en trygg og effektiv gjennomføring, fortsetter Kanne.
- Det er viktig at vi samarbeider og bruker ressursene der de trengs mest, Lars André Tangerås, prosjektdirektør i Bane NOR, som understreket viktigheten av HMS i alle ledd, ikke minst i forhold til alt som har med spennings-satt anlegg.
Kontraktssummen er på 381,7 MNOK.