6. januar ble kontrakten for SUN01 Togparkering Drammen og fornyelse Sundland signert av administrerende direktør i Baneservice, Kjersti Kanne, og prosjektdirektør i Bane NOR, Lars André Tangerås.
Bane NORs prosjektdirektør forteller at Baneservices tilbud var best på både pris og kvalitet.
– Vi ser frem til videre samarbeid med Baneservice, sier Bane NORs prosjektdirektør.
Flere avganger og kortere reisetid
Prosjektet er en del av Vestfoldbanen og skal sikre mer kapasitet og effektiv trafikkavvikling på strekningen. Kortere reisetid, bedre pålitelighet og høyere frekvens er noen av stikkordene.
Når anlegget i Drammen settes i drift i 2025, samtidig med det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker lenger sør på Vestfoldbanen, gir det mulighet til fire tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg.
– Dette vil ha en betydelig innvirkning på reisetiden fra Tønsberg til Oslo. De reisende vil få 13 minutter kortere reisetid og flere avganger å velge mellom. Forhåpentligvis gjør det at enda flere velger å reise miljøvennlig med toget, sier Kanne.
Oppstart etter påske
Prosjektet har oppstartsmøte med Bane NOR allerede denne uka slik at det blir mulig å komme i gang med både planlegging og bestilling av varer for arbeidene som skal gjøres i sommer. Det er prosjektleder, Tim Mjellem Stockfleth, glad for.
– Dette betyr at vi får god fart på planleggingsarbeidet. Dette er et stort og komplisert prosjekt som går over flere intensive bruddperioder. Det første bruddet er planlagt i juli, men vi ser på muligheter for tilkomst før dette, forteller prosjektlederen.
Bærekraftig prosjekt: BREEAM-sertifiseres
Bane NOR har vedtatt at alle utbyggingsprosjekter skal sertifiseres. Hensikten med dette er å gjøre Bane NORs prosjekter mer miljøvennlige og bærekraftige. Kontrakten er inngått med en opsjon på BREEAM-sertifisering.
Kanne understreker at BREEAM-sertifiseringen går hånd i hånd med Baneservice’ bærekraftstrategi.
– Vi har fått de første erfaringer med BREEAM-sertifisering sammen med Bane NOR på NBF-14 i Bergen, og skal også gjøre dette på prosjektet Innføring Barkåker – Tønsberg Stasjon. Baneservice skal være først i sporet på bærekraftig produksjon og det er en naturlig del av vårt samfunnsoppdrag å bidra til at utbygging og fornyelse av jernbanen blir så sikker og miljøvennlig som mulig.
Entreprisen omfatter oppgraderinger av jernbanetekniske anlegg for å implementere ERTMS og kapasitetsøkende tiltak på området. I tillegg skal det etableres et nytt togparkeringsanlegg med 7 spor sør-vest for Sundland verksted.
– Dette er et stort, tverrfaglig og komplekst prosjekt, og vi gleder oss til å komme skikkelig i gang, avslutter Stockfleth.