Baneservice har ambisjoner om å lede an i bransjen og utvikle bærekraftarbeidet. For Klima- og miljøleder Åshild Hamre, handler det om mye mer enn å bare møte lovpålagte krav.
Å være ansvarlig for klima og miljø betyr at jeg skal anbefale realistiske mål og hjelpe hele organisasjonen med å nå dem. Da er det viktig å utfordre det som kan bli bedre. Vi er en støttefunksjon som gir råd og anbefalinger og peker ut retningen slik at eierne og ledelsen kan ta riktige beslutninger. Men skal vi nå bærekraftmålene våre, må vi jobbe sammen, overalt, sier Åshild.
.jpg)
Strengere krav
Åshilds avdeling bistår i tilbudsarbeid, med dokumentasjon av det som trengs knyttet til klima og miljø, og med å følge opp prosjekter, for å møte lover og forskrifter fra myndighetene og kontraktkrav fra kundene. De arbeider både ute i prosjekter og internt med oppfølging av konsernet. Henvendelsene strømmer på fra gruppeledere og prosjektledere, og fra kunder og samarbeidspartnere.
– Bærekraft er et fagfelt som ekspanderer voldsomt, og kundene stiller stadig strengere krav til entreprenørene. Vi må blant annet gjøre rede for gjenbruk, bruk av elbiler, og opplæring av organisasjonen. Vi må også dokumentere hvordan vi ivaretar natur, og håndterer fremmede arter i prosjektene vi gjennomfører.
Større ambisjoner
Klima og miljø vektes nå med 30 prosent i offentlige tilbud og er blitt et viktig konkurranseelement for å vinne kontrakter. Som den ledende entreprenøren i bransjen, skal Baneservice være først i sporet. Det betyr kontinuerlig forbedring og arbeid med å strekke ambisjonene lengre enn til å bare imøtekomme myndighetskravene.
– Vi ligger først i sporet i vår bransje, og der ønsker vi absolutt å være, og vi arbeider med å håndtere overgangen vi står midt oppi. Samtidig må vi være realistiske til hva som er mulig å få til og unngå å drive grønnvasking for å vinne prosjekter. Hvis vi leverer et tilbud som blir betydelig dyrere enn konkurrentenes fordi vi har lagt stor vekt på bærekraft, kan vi risikere å tape kontrakten hvis pris er avgjørende faktor. Da hjelper det ikke at vi investerer masse i nye, miljøvennlige maskiner.
Excellent samarbeid
I 2024 fikk Baneservice sin første Breeam-sertifisering, med klassifisering Excellent. Det er en fjær i hatten for miljøarbeidet i prosjektet på Nygårdstangen i Bergen, der Baneservice, i samarbeid med Bane NOR og Cowi, har gjennomført Breeam Infrastruktur-sertifisering. Prosjektet er den første jernbanetekniske entreprisen i Norge som er sertifisert etter standarden.

– Det var en omfattende prosess, og vi er veldig glade for å ha nådd målet. Dette prosjektet er det mye å lære av, og for oss er det en fin måte å finne ut hva vi er gode til og hvor det er mer å hente. Det er et konkurransefortrinn å ha et slikt sertifikat å vise til, og vi har flere prosjekter der vi er i gang med sertifiseringer, forteller Åshild.
Stort engasjement
Hun opplever et stort engasjement for bærekraft i Baneservice. Det er mange som bryr seg og ønsker å bidra. Men hun møter også skepsis.
– Det er mange ildsjeler som virkelig bryr seg, men det er også viktig å få innspill fra de som ikke alltid er enige med oss. Jeg og min avdeling er her for å hjelpe, ikke for å irettesette. Vi skal være sammen om å nå bærekraftmålene våre, og da må de være forståelige og realistiske.